Hur fungerar det med bredband och tv?

Vilka tv-kanaler ingår i det normala utbudet för oss hyresgäster och hur gör jag om jag vill ha fler? Går det att ansluta sig till bredband via samma leverantörer?
Nyköpingshem

Kommentarer

  • Utbudet av bredband och tv ser idag lite olika ut beroende av var du bor. Vi jobbar för att ha en enhetlig lösning för alla våra fastigheter och i nuläget kan vi erbjuda öppet nät via Open Universe till cirka 3 000 lägenheter.

    Nyköpings centralort

    Via kabel-tv-nät - "tre hål i väggen"
    Många av våra lägenheter är anslutna till ett kabel-tv-nät* där ett basutbud av kanaler via Tele2/Comhem ingår i hyran. För att ta del av basutbudet behöver du en digitalbox eller en modern tv med inbyggd digitalbox. Vill du få tillgång till ytterligare kanaler använder du dig till Tele2/Comhem. Där kan du också beställa bredband.

    *Kabel-tv-nätet bygger på det gamla koaxiala nätet som tidigare användes för radio och tv. Via "tre hål i väggen" rustades det här nätet även med möjlighet att sända kabel-tv och leverera bredband.

    Via datauttag
    I centrala Nyköping har nästan alla lägenheter dessutom ett fiberanslutet datanät. Uttaget kan sedan tidigare vara märkt med "Tele2" och det sitter oftast i hallen.

    Open Universe erbjuder tjänster inom tv, bredband och telefoni från en rad olika leverantörer. Du tar själv kontakt med Open Universe för att beställa det som passar dina behov.

    Se även informationsblad från Open Universe för ytterligare instruktioner gällande hur du enklast ansluter dig. Notera att de erbjuder alla anslutna hyresgäster en gratis uppkoppling på 0.5Mbit/s.

    Några fastigheter är istället anslutna direkt till Gästabudstaden och Telia.

    Nävekvarn, Stigtomta & Tystberga

    Via datauttag
    I alla våra lägenheter utanför Nyköping har vi installerat och förberett för framtidens tv och bredband. Samtliga lägenheter är anslutna till stadsnätets öppna fibernät, Gästabudstaden.

    Har du problem med din anslutning?

    Är du ansluten via Open Universe?
    • Kontakta i första hand din TV- och bredbandsleverantör för att få hjälp och support gällande din tjänst.
    • Kan din bredbandsleverantör inte hjälpa dig vidare ska du kontakta Open Universe.
      0770-82 55 55 (helgfria vardagar 8-17)
    • Misstänker du att det är något fel med ditt uttag gör du en felanmälan till oss.
    Är du ansluten via Gästabudsstaden?
    • Kontakta i första hand din tv- och bredbandsleverantör för att få hjälp och support gällande din tjänst.
    • Kan din bredbandsleverantör inte hjälpa dig vidare ska du kontakta Gästabudsstaden.
      0155-45 40 00 (helgfria vardagar 8-16)
    • Misstänker du att det är något fel med ditt uttag gör du en felanmälan till oss.
    Är du ansluten via Telia?
    • Kontakta Telias kundtjänst på 90 200 (helgfria vardagar 8-19).
    • Misstänker du att det är något fel med ditt uttag gör du en felanmälan till oss.
    Är du ansluten via Tele2/Comhem?
    • Kontakta Tele2/Comhems kundtjänst på 90 222 (helgfria vardagar 8-19)
    • Misstänker ni att det är något fel med ert uttag gör ni en felanmälan hos oss.
    Nyköpingshem
  • Hej! Vi bor på Folkungavägen 8 och betalar sålunda hyra och i hyran ingår vad vi förstår ett grundläggande tv-kanalutbud. Men någon tv-box har vi inte fått. Står ni för den, vilket är vanligt bland bostadsbolag, eller hur ska vi förfara? Mvh Sabina och Henrik
    Henrik
  • Hej Sabina och Henrik,

    tack för er fråga. På Folkungavägen 8 ska det finna "comhem-uttag". Till antennuttaget behövs ingen box, utan er antennkabel kopplas direkt in i tvn, så ska ni kunna göra en kanalsökning. Jag har för mig att det behöver vara en TV som inte är äldre än 2011.

    Ha det gott!
    Erik Uthyrare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.